Literaturverzeichnis

1. Atriale Septostomie

Die Herstellung dieses Rechts-Links-Shunts ist bei Rechtsherzversagen und Synkopen trotz maximaler konservativer Therapie indiziert. Ziel ist eine Senkung des rechtsventrikulären enddiastolischen Druckes. Die Maßnahme kann auch als Überbrückung zu anderen Therapieformen genutzt werden.

2. Pulmonale Thrombendarterektomie (PEA)

Die PEA stellt für Patientinnen und Patienten mit CTEPH die Therapie der Wahl dar. Bei dieser Operation werden der Thrombus und ein Teil der Gefäßmedia vom Pulmonalgefäß abpräpariert. Die Indikation wird abhängig von funktioneller Einschränkung, Hämodynamik und Lokalisation der Thromben (eher zentral oder peripher) gestellt. Die Erreichbarkeit thromboembolischer Läsionen hängt sehr von der Erfahrung des chirurgischen Teams ab. Im besten Fall kann thrombotisches Material sogar aus subsegmentalen Gefäßabschnitten entfernt werden. Voraussetzung für eine PEA ist eine zumindest 3-monatige orale Antikoagulation. Je nach Zentrum wird die Operationsmortalität mit 5 bis 24% angegeben. Mit einer 5-Jahres-Überlebensrate von 75 bis 80% ist die PEA der medikamentösen Therapie und auch Lungentransplantation deutlich überlegen und sollte daher bei allen Patientinnen und Patienten, die Operations-Kriterien erfüllen, durchgeführt werden.

3. Lungentransplantation

Wenn sich der Zustand einer Patientin oder eines Patienten trotz maximaler medikamentöser Therapie nicht bessert, stellt die Lungentransplantation eine weitere Option dar. Die 5-Jahresüberlebensrate liegt dabei bei 45%.

Aufgrund der Komplexität sowohl der Erkrankung als auch der Therapie sollten Patientinnen und Patienten mit PAH engmaschig kontrolliert werden. Bei Patienten in früheren Stadien der Erkrankung mit oraler Therapie sind Kontrollen alle 6 Monate empfohlen. Patientinnen und Patienten in einem fortgeschrittenen Stadium der Erkrankung, v.a. diejenigen mit parenteraler oder Kombinationstherapie, sollten alle 3 Monate in spezialisierten Zentren beobachtet werden.

Literatur:

  1. Humbert, M., Sitbon, O., Chaouat, A., Bertocchi, M., Habib, G., Gressin, V., Yaici, A., Weitzenblum, E., Cordier, J.F., Chabot, F., et al. (2006). Pulmonary arterial hypertension in France: results from a national registry. Am J Respir Crit Care Med 173, 1023-1030.
  2. D’Alonzo, G.E., Barst, R.J., Ayres, S.M., Bergofsky, E.H., Brundage, B.H., Detre, K.M., Fishman, A.P., Goldring, R.M., Groves, B.M., Kernis, J.T., et al. (1991). Survival in patients with primary pulmonary hypertension. Results from a national prospective registry. Ann Intern Med 115, 343-349.
  3. Kovacs, G., Berghold, A., Scheidl, S., and Olschewski, H. (2009). Pulmonary arterial pressure during rest and exercise in healthy subjects: a systematic review. Eur Respir J 34, 888-894.
  4. Humbert, M., Sitbon, O., and Simonneau, G. (2004). Treatment of pulmonary arterial hypertension. N Engl J Med 351, 1425-1436.
  5. Trembath, R.C., Thomson, J.R., Machado, R.D., Morgan, N.V., Atkinson, C., Winship, I., Simonneau, G., Galie, N., Loyd, J.E., Humbert, M., et al. (2001). Clinical and molecular genetic features of pulmonary hypertension in patients with hereditary hemorrhagic telangiectasia. N Engl J Med 345, 325-334.
  6. Machado, R.D., Aldred, M.A., James, V., Harrison, R.E., Patel, B., Schwalbe, E.C., Gruenig, E., Janssen, B., Koehler, R., Seeger, W., et al. (2006). Mutations of the TGF-beta type II receptor BMPR2 in pulmonary arterial hypertension. Hum Mutat 27, 121-132.
  7. Chambers, C.D., Hernandez-Diaz, S., Van Marter, L.J., Werler, M.M., Louik, C., Jones, K.L., and Mitchell, A.A. (2006). Selective serotonin-reuptake inhibitors and risk of persistent pulmonary hypertension of the newborn. N Engl J Med 354, 579-587.
  8. Hachulla, E., Gressin, V., Guillevin, L., Carpentier, P., Diot, E., Sibilia, J., Kahan, A., Cabane, J., Frances, C., Launay, D., et al. (2005). Early detection of pulmonary arterial hypertension in systemic sclerosis: a French nationwide prospective multicenter study. Arthritis Rheum 52, 3792-3800.
  9. de Groote, P., Gressin, V., Hachulla, E., Carpentier, P., Guillevin, L., Kahan, A., Cabane, J., Frances, C., Lamblin, N., Diot, E., et al. (2008). Evaluation of cardiac abnormalities by Doppler echocardiography in a large nationwide multicentric cohort of patients with systemic sclerosis. Ann Rheum Dis 67, 31-36.
  10. Krowka, M.J., Swanson, K.L., Frantz, R.P., McGoon, M.D., and Wiesner, R.H. (2006). Portopulmonary hypertension: Results from a 10-year screening algorithm. Hepatology 44, 1502-1510.
  11. Stauber, R.E., and Olschewski, H. Portopulmonary hypertension: short review. Eur J Gastroenterol Hepatol 22, 385-390.
  12. de Cleva, R., Herman, P., Pugliese, V., Zilberstein, B., Saad, W.A., Rodrigues, J.J., and Laudanna, A.A. (2003). Prevalence of pulmonary hypertension in patients with hepatosplenic Mansonic schistosomiasis–prospective study. Hepatogastroenterology 50, 2028-2030.
  13. Chaouat, A., Bugnet, A.S., Kadaoui, N., Schott, R., Enache, I., Ducolone, A., Ehrhart, M., Kessler, R., and Weitzenblum, E. (2005). Severe pulmonary hypertension and chronic obstructive pulmonary disease. Am J Respir Crit Care Med 172, 189-194.
  14. Pengo, V., Lensing, A.W., Prins, M.H., Marchiori, A., Davidson, B.L., Tiozzo, F., Albanese, P., Biasiolo, A., Pegoraro, C., Iliceto, S., et al. (2004). Incidence of chronic thromboembolic pulmonary hypertension after pulmonary embolism. N Engl J Med 350, 2257-2264.
  15. Lang, I.M. (2004). Chronic thromboembolic pulmonary hypertension–not so rare after all. N Engl J Med 350, 2236-2238.
  16. Bonderman, D., Wilkens, H., Wakounig, S., Schafers, H.J., Jansa, P., Lindner, J., Simkova, I., Martischnig, A.M., Dudczak, J., Sadushi, R., et al. (2009). Risk factors for chronic thromboembolic pulmonary hypertension. Eur Respir J 33, 325-331.
  17. Bonderman, D., Turecek, P.L., Jakowitsch, J., Weltermann, A., Adlbrecht, C., Schneider, B., Kneussl, M., Rubin, L.J., Kyrle, P.A., Klepetko, W., et al. (2003). High prevalence of elevated clotting factor VIII in chronic thromboembolic pulmonary hypertension. Thromb Haemost 90, 372-376.
  18. Bonderman, D., Skoro-Sajer, N., Jakowitsch, J., Adlbrecht, C., Dunkler, D., Taghavi, S., Klepetko, W., Kneussl, M., and Lang, I.M. (2007). Predictors of outcome in chronic thromboembolic pulmonary hypertension. Circulation 115, 2153-2158.
  19. Wensel, R., Opitz, C.F., Anker, S.D., Winkler, J., Hoffken, G., Kleber, F.X., Sharma, R., Hummel, M., Hetzer, R., and Ewert, R. (2002). Assessment of survival in patients with primary pulmonary hypertension: importance of cardiopulmonary exercise testing. Circulation 106, 319-324.
  20. Fijalkowska, A., Kurzyna, M., Torbicki, A., Szewczyk, G., Florczyk, M., Pruszczyk, P., and Szturmowicz, M. (2006). Serum N-terminal brain natriuretic peptide as a prognostic parameter in patients with pulmonary hypertension. Chest 129, 1313-1321.
  21. Nagaya, N., Uematsu, M., Satoh, T., Kyotani, S., Sakamaki, F., Nakanishi, N., Yamagishi, M., Kunieda, T., and Miyatake, K. (1999). Serum uric acid levels correlate with the severity and the mortality of primary pulmonary hypertension. Am J Respir Crit Care Med 160, 487-492.
  22. Torbicki, A., Kurzyna, M., Kuca, P., Fijalkowska, A., Sikora, J., Florczyk, M., Pruszczyk, P., Burakowski, J., and Wawrzynska, L. (2003). Detectable serum cardiac troponin T as a marker of poor prognosis among patients with chronic precapillary pulmonary hypertension. Circulation 108, 844-848.
  23. Ahearn, G.S., Tapson, V.F., Rebeiz, A., and Greenfield, J.C., Jr. (2002). Electrocardiography to define clinical status in primary pulmonary hypertension and pulmonary arterial hypertension secondary to collagen vascular disease. Chest 122, 524-527.
  24. Fuster, V., Steele, P.M., Edwards, W.D., Gersh, B.J., McGoon, M.D., and Frye, R.L. (1984). Primary pulmonary hypertension: natural history and the importance of thrombosis. Circulation 70, 580-587.
  25. Bonderman, D., Wexberg, P., Martischnig, A.M., Heinzl, H., Lang, M.B., Sadushi, R., Skoro-Sajer, N., and Lang, I.M. A non-invasive algorithm to exclude precapillary pulmonary hypertension. Eur Respir J.
  26. Moser, K.M. (1994). Diagnosing pulmonary embolism. BMJ 309, 1525-1526.
  27. Rich, S., Kaufmann, E., and Levy, P.S. (1992). The effect of high doses of calcium-channel blockers on survival in primary pulmonary hypertension. N Engl J Med 327, 76-81.
  28. Galie, N., Hoeper, M.M., Humbert, M., Torbicki, A., Vachiery, J.L., Barbera, J.A., Beghetti, M., Corris, P., Gaine, S., Gibbs, J.S., et al. (2009). Guidelines for the diagnosis and treatment of pulmonary hypertension: the Task Force for the Diagnosis and Treatment of Pulmonary Hypertension of the European Society of Cardiology (ESC) and the European Respiratory Society (ERS), endorsed by the International Society of Heart and Lung Transplantation (ISHLT). Eur Heart J 30, 2493-2537.
  29. Rich, S., Seidlitz, M., Dodin, E., Osimani, D., Judd, D., Genthner, D., McLaughlin, V., and Francis, G. (1998). The short-term effects of digoxin in patients with right ventricular dysfunction from pulmonary hypertension. Chest 114, 787-792.
  30. Bogaard, H.J., Natarajan, R., Mizuno, S., Abbate, A., Chang, P.J., Chau, V.Q., Hoke, N.N., Kraskauskas, D., Kasper, M., Salloum, F.N., et al. Adrenergic receptor blockade reverses right heart remodeling and dysfunction in pulmonary hypertensive rats. Am J Respir Crit Care Med 182, 652-660.
  31. Delcroix, M., and Naeije, R. Optimising the management of pulmonary arterial hypertension patients: emergency treatments. Eur Respir Rev 19, 204-211.
  32. McLaughlin, V.V., Benza, R.L., Rubin, L.J., Channick, R.N., Voswinckel, R., Tapson, V.F., Robbins, I.M., Olschewski, H., Rubenfire, M., and Seeger, W. Addition of inhaled treprostinil to oral therapy for pulmonary arterial hypertension: a randomized controlled clinical trial. J Am Coll Cardiol 55, 1915-1922.
  33. Olschewski, H., Simonneau, G., Galie, N., Higenbottam, T., Naeije, R., Rubin, L.J., Nikkho, S., Speich, R., Hoeper, M.M., Behr, J., et al. (2002). Inhaled iloprost for severe pulmonary hypertension. N Engl J Med 347, 322-329.
  34. Galie, N., Beghetti, M., Gatzoulis, M.A., Granton, J., Berger, R.M., Lauer, A., Chiossi, E., and Landzberg, M. (2006). Bosentan therapy in patients with Eisenmenger syndrome: a multicenter, double-blind, randomized, placebo-controlled study. Circulation 114, 48-54.
  35. Sitbon, O., Gressin, V., Speich, R., Macdonald, P.S., Opravil, M., Cooper, D.A., Fourme, T., Humbert, M., Delfraissy, J.F., and Simonneau, G. (2004). Bosentan for the treatment of human immunodeficiency virus-associated pulmonary arterial hypertension. Am J Respir Crit Care Med 170, 1212-1217.
  36. Jais, X., D’Armini, A.M., Jansa, P., Torbicki, A., Delcroix, M., Ghofrani, H.A., Hoeper, M.M., Lang, I.M., Mayer, E., Pepke-Zaba, J., et al. (2008). Bosentan for treatment of inoperable chronic thromboembolic pulmonary hypertension: BENEFiT (Bosentan Effects in iNopErable Forms of chronIc Thromboembolic pulmonary hypertension), a randomized, placebo-controlled trial. J Am Coll Cardiol 52, 2127-2134.
  37. Barst, R.J., Langleben, D., Badesch, D., Frost, A., Lawrence, E.C., Shapiro, S., Naeije, R., and Galie, N. (2006). Treatment of pulmonary arterial hypertension with the selective endothelin-A receptor antagonist sitaxsentan. J Am Coll Cardiol 47, 2049-2056.
  38. Galie, N., Olschewski, H., Oudiz, R.J., Torres, F., Frost, A., Ghofrani, H.A., Badesch, D.B., McGoon, M.D., McLaughlin, V.V., Roecker, E.B., et al. (2008). Ambrisentan for the treatment of pulmonary arterial hypertension: results of the ambrisentan in pulmonary arterial hypertension, randomized, double-blind, placebo-controlled, multicenter, efficacy (ARIES) study 1 and 2. Circulation 117, 3010-3019.
  39. Galie, N., Ghofrani, H.A., Torbicki, A., Barst, R.J., Rubin, L.J., Badesch, D., Fleming, T., Parpia, T., Burgess, G., Branzi, A., et al. (2005). Sildenafil citrate therapy for pulmonary arterial hypertension. N Engl J Med 353, 2148-2157.
  40. Ghofrani, H.A., Voswinckel, R., Gall, H., Schermuly, R., Weissmann, N., Seeger, W., and Grimminger, F. Riociguat for pulmonary hypertension. Future Cardiol 6, 155-166.
  41. Galie, N., Rubin, L., Hoeper, M., Jansa, P., Al-Hiti, H., Meyer, G., Chiossi, E., Kusic-Pajic, A., and Simonneau, G. (2008). Treatment of patients with mildly symptomatic pulmonary arterial hypertension with bosentan (EARLY study): a double-blind, randomised controlled trial. Lancet 371, 2093-2100.
  42. Hoeper, M.M., Barbera, J.A., Channick, R.N., Hassoun, P.M., Lang, I.M., Manes, A., Martinez, F.J., Naeije, R., Olschewski, H., Pepke-Zaba, J., et al. (2009). Diagnosis, assessment, and treatment of non-pulmonary arterial hypertension pulmonary hypertension. J Am Coll Cardiol 54, S85-96.

Korrespondenz: Prof. Dr. Irene Lang, Klinische Abteilung für Kardiologie, Universitätsklinik für Innere Medizin II, Medizinische Universität Wien, Währinger Gürtel 18–20, 1090 Wien, Österreich, E-Mail: irene.lang@meduniwien.ac.at